Bilgi bankası
Bilgi Bankası: Logo Ürünleri
Mali Tablolar
Gönderen Bilgi Bankası on 20 January 2014 02:21 PM

MALİ TABLOLAR

Mali tablo tanımları menüsüne Muhasebe/Mali tablo tanımları altından ulaşılmaktadır.


Mali tablolarla ilgili yapılabilecek işlemler iki gruba ayrılır.
Mali Tablo Tanımları
Bu bölümde firmanın kullanacağı mali tablo tanımları hazırlanır. Yani tablo üzerinde yazılması gereken bilgilerin ne olduğu, bu bilgilerin hangi hesaplardan ne şekilde alınacağı, gruplar, toplamlar, rapor başlığı, dipnot bilgileri hep bu bölümde tanımlanır. Mali tablo tanımları iki şekilde yapılabilir:
 Boş bir tablo açılarak baştan sona yeni oluşturulabilir.

 Mevzuata uygun standart tablo tanımı açılarak üzerinde değişiklik yapılabilir.


Bu bölümde yapılan tüm mali tablo tanımları, adını kullanıcının belirleyeceği dosyalar şeklinde saklanabilir ve raporlama bölümünde istenen dosya üzerinden tablo alınabilir.
Mali tablolar, Genel Muhasebe menüsünün altında yer alan Mali Tablo Tanımları seçeneği ile tanımlanır. Tanımlanan tablolar şunlardır:
 Bilanço Tablosu
 Kar/Zarar Tablosu
 Satışların Maliyeti tablosu
 Fon Akım Tablosu
 Nakit Akım Tablosu
 Kar Dağıtım Tablosu
 Net Parasal Pozisyon Kar/Zarar Tablosu
 KDV Beyannamesi
 Muhtasar Beyanname
 KDV Beyannamesi (2)
 Geçici Vergi Beyannamesi
Bu tanımlardan biri seçildikten sonra ekrana gelen pencerede o tablo ile ilgili daha önce yapılmış tanımların açıklamaları ile standart ve boş tablo seçenekleri ekrana gelir. Bunlardan herhangi birini seçerek o tablonun tanım penceresi ekrana getirilir.
Mali Tablo Raporları
Mali tablo raporları, Genel Muhasebe bölümünde, Mali Tablo Tanımları seçeneği altında yer alan her tablo için ilgili listelerde F9 menüsündeki Rapor seçeneği ile alınır. Alınacak mali tablo raporu seçildiğinde raporun ne şekilde ve hangi rapor ünitesinden alınacağının belirleneceği pencere ekrana gelir.
Rapor ünitesi alanında yapılacak seçimle mali tablo, ekran ve yazıcıdan alınabildiği gibi, diske yazdırılıp daha sonra herhangi bir metin işlemci ile de alınabilir. Raporu yazıcıdan alırken, gerekirse rapor filtre satırlarında belirlenen koşulları da yazdırmak mümkündür. Bunun için filtreleri yaz seçeneği kullanılır. Bu durumda alınan raporun başında, raporda kullanılan filtre satırları ve bu satırlarda belirlenen koşullar da yer alır.
Mali tablo raporunun ne şekilde alınacağı ise filtre satırlarında belirlenir. Her mali tablo raporu kendi filtre seçenekleri ilgili ekranda yer alır. Filtre satırlarında yapılacak koşul belirleme işleminden sonra rapor alınır.
Bilanço Tablosu
Bilanço tablosu görüntü olarak Aktifler ve Pasifler olmak üzere iki farklı kısımdan oluşur. Aslında bunu Aktifler ve Pasifler adında iki adet ayrı mali tablonun tanımı yan yana yapılıyor gibi düşünmek yerinde olur. Yapılan tanımlarda da diğer tablolardan tek farklı nokta (Kar / Zarar) adında bir tanımın olmasıdır. (Bu tanımlar diğer mali tablolarda yoktur.)
Kar = Toplam aktif tutarı - Toplam Pasif tutarını, Zarar = Toplam Pasif tutarı - Toplam Aktif tutarını ifade eder.


Diğer Mali Tablolar
Bu gruba giren Gelir, Satışların Maliyeti, Nakit Akış, Fon Akış ve Kar Dağıtım tablosunda tanım ekranı bilançoda olduğu gibi iki kısma ayrılmamış olup, tablo maddeleri sırayla yukarıdan aşağıya doğru tek bir ekran üzerinde tanımlanır. Tablonun iki kısmı olmadığından Kar ve Zarar tanımları da yoktur.
Mali tablo tanımları her bir mali tablo için programda standart olarak bulunan tanım kullanılarak yapılabileceği gibi boş tablo üzerinden de yapılır.
Tablo tanımında İşlemler menüsünde yer alan seçenekler kullanılır.

Tablo kaydederken bir dosya adı ve açıklaması girilmesi zorunludur. Mali tablo tanımları bölümünden çalıştırılacak rapor dosyası burada girilen açıklama bilgisine göre seçilir.
Tablo Tanımları
Mali tablolara ait tanımlar Genel Muhasebe bölümünde Mali Tablo Tanımları seçeneği ile kaydedilir. Programda her tablo için standart bir tanım bulunmaktadır. Tanım için standart tasarı kullanılabileceği gibi Boş Tanım seçeneği ile tablo yeniden tanımlanabilir. Tanımlanan tablo, kaydet seçeneği ile tablo adı ve açıklaması verilerek kaydedilir.
Tablo tanımlarında sağ fare tuşu menüsünde yer alan seçenekler kullanılır. Tablo üzerinde yazılması gereken bilgilerin ne olduğu, bu bilgilerin hangi hesaplardan ne şekilde alınacağı, gruplar, toplamlar, rapor başlığı, dipnot bilgileri F9 menüsündeki
 Dipnotlar
 Grup
 Hesap
 Hesap Aralığı
 Tutar
 Formül
 Ara Toplam
 Genel Toplam
 Sayfa Düzeni
 Kar/Zarar
seçenekleri ile kaydedilir. Kayıtlı her tablo ilgili mali tablo seçeneğinde yer alır. Mali tablo raporunu almak için önce raporlanacak tablo daha sonra sağ fare tuşu menüsündeki Rapor seçeneği kullanılır.
Veri aktarımı olanağı ile mali tablo bilgileri bir dosyaya yazdırılır ve başka bir tablo tanımına aktarılabilir. Bunun için Kayıtlı mali tablolar penceresinde sağ fare tuşu menüsündeki Veri aktarımı içeri ve Veri aktarımı dışarı seçenekleri kullanılır.
Grup
Ne için kullanılır?
Mali tablolarda grup satırı, o satırın altında yer alan ve kırılmalı yapıya uygun olarak kodlanan diğer satır tiplerine ait tutar bilgilerinin toplamının (işlem türüne göre bazı satırlar çıkarılabilir) tek satırda özet olarak görüntülenmesi için kullanılır. Grup satırı diğer gruplardan bağımsız olabileceği gibi, tanım koduna göre bir grubun alt satırı da olabilir. Ayrıca daha sonraki satırlarda yer alan ara toplam, genel toplam gibi bilgilerin hesaplanmasında göz önüne alınır.
Nasıl hesaplanır?
Grup satırının tutarı, bu satırın altında yer alan ve tanım koduna göre alt satır özelliği taşıyan diğer satırların tutarları toplanarak bulunur.
Değişken Bilgiler

Hesap
Ne için kullanılır?
Mali tablolarda hesap satırı, hesap planındaki koduna göre bir hesabı seçerek, bu hesaba ait borç, alacak, bakiye, artış, azalış vb. tutar bilgilerinden birini tek satırda görüntülemek için kullanılır. Hesap satırı gruplardan bağımsız olabileceği gibi, tanım koduna göre bir grubun alt satırı da olabilir. Ayrıca daha sonraki satırlarda yer alan ara toplam, genel toplam gibi bilgilerin hesaplanmasında göz önüne alınır.
Nasıl hesaplanır?
Hesap satırının karşısında görüntülenecek tutar, hesap kodu alanında tanımlanmış olan muhasebe hesabının, hesap tutarı seçeneğiyle tipi belirlenmiş olan tutarına eşitlenir. Detaylar aşağıda açıklanmıştır.

Hesap Aralığı
Ne için kullanılır?
Mali tablolarda hesap aralığı satırı, hesap planındaki kod sırasına göre birbirini izleyen bir grup hesabı toplu olarak seçerek, bu hesaplara ait borç, alacak, bakiye vb. tutar bilgilerinin toplamını tek satırda görüntülemek için kullanılır. Hesap aralığı satırı gruplardan bağımsız olabileceği gibi, tanım koduna göre bir grubun alt satırı da olabilir. Ayrıca daha sonraki satırlarda yer alan ara toplam, genel toplam gibi bilgilerde hesaba katılır.
Nasıl hesaplanır?
Hesap aralığı satırının karşısında görüntülenecek tutar, hesap aralığı alanında tanımlanmış olan tüm muhasebe hesaplarının, hesap tutarı seçeneğiyle tipi belirlenmiş olan tutarlarının toplanmasıyla hesaplanır.

Tutar
Ne için kullanılır?
Gerek dövizli mali tablolarda, gerekse nakit ve fon akış tablolarında bazı satırlara ait tutar bilgileri hesap planından elde edilememektedir. (XX hesabın içindeki nakit tutar, YY hesaptan ayrılan karşılıklar gibi). Bu gibi durumlar için mali tablo tanımlarında, tutar bilgisinin kullanıcı tarafından girileceği satırların tanımlamasına izin vermek gereklidir. İşte tutar tipindeki satırlar bu işlevi üstlenir.

Tutar satırı gruplardan bağımsız olabileceği gibi, tanım koduna göre bir grubun alt satırı da olabilir. Ayrıca daha sonraki satırlarda yer alan ara toplam, genel toplam gibi bilgilerin hesaplanmasında göz önüne alınır.
Nasıl hesaplanır?
Herhangi bir hesaplama yapılmayıp, görüntülenecek tutar doğrudan kullanıcı tarafından girilir. Nerede girileceği aşağıda açıklanmıştır.

 

Formül

Ne için kullanılır?

Mali tablo satırlarında bazı ara toplam satırları (ara bilgiler demek daha doğru), sadece kendinden yukarıdaki grupların toplanması veya çıkarılmasından oluşmaz. O grupların içinden bazı satırların toplama veya çıkarma işlemine katılmaması ya da bir katsayıyla çarpılarak katılması gerekebilir. Ya da daha aşağıda yer alan bir gruptaki bazı hesap satırlarının işleme dahil edilmesi gerekebilir. Bunun gibi karışık durumlarda grup veya ara toplam tanımı yapmak sorunu çözmez. Bunun için, satır toplamını hangi tablo satırlarının ne şekilde etkileyeceğinin formül şeklinde girilebildiği tanımlara ihtiyaç vardır.
Formül satırı her zaman gruplardan bağımsızdır. Yani bir grubun alt satırı olamaz. Ayrıca daha sonraki satırlarda yer alan ara toplam, genel toplam gibi bilgilerin hesaplanmasında göz önüne alınmaz. Bu nedenle tanım kodu bilgisine gerek yoktur. (Sadece açıklaması yeterlidir)

Nasıl hesaplanır?
Formül satırının tutarı, Formül tanımı alanında girilmiş olan bilgiler değerlendirilerek hesaplanır. Bu bilgiler aşağıda açıklanmıştır.

Ara Toplam
Ne için kullanılır?
Tablo raporunun herhangi bir satırına gelindiğinde, o ana kadar listelenmiş satırların toplamının veya farkının alındığı bir satır eklemek gerekebilir. Bu işlevi ara toplam satırı yerine getirir.
Ara toplam satırı her zaman gruplardan bağımsızdır. Yani bir grubun alt satırı olamaz. Ayrıca daha sonraki satırlarda yer alan ara toplam, genel toplam gibi bilgilerin hesaplanmasında göz önüne alınmaz.
Nasıl hesaplanır?
Bir ara toplam satırının tutarını bulmak için yapılan işlemlere sadece başka bir satırın alt hesabı olmayan satırlar katılır. Bu satırların da işlemi ne şekilde etkileyeceği o satır tanımlarındaki işlem türü parametresine bakılarak belirlenir (eklenecek / çıkarılacak / işleme girmeyecek). Daha önceki satırlarda listelenen ara veya genel toplam satırları ile formül satırları da ara toplamı etkilemez.

Genel Toplam
Ne için kullanılır?
Tablo raporunun herhangi bir yerinde, ya da tablo sonunda, tabloda yer alan tüm satırların toplamının veya farkının alındığı bir satır eklemek gerekebilir. Bu işlevi genel toplam satırı yerine getirir.
Genel toplam satırı her zaman gruplardan bağımsızdır. Yani bir grubun alt satırı olamaz. Ayrıca daha sonraki satırlarda yer alan ara toplam, genel toplam gibi bilgilerin hesaplanmasında göz önüne alınmaz.

Nasıl hesaplanır?
Bir genel toplam satırının tutarını bulmak için yapılan işlemlere sadece başka bir satırın alt hesabı olmayan satırlar katılır. Bu satırların da işlemi ne şekilde etkileyeceği o satır tanımlarındaki işlem türü parametresine bakılarak belirlenir (eklenecek /çıkarılacak /işleme girmeyecek) Daha önceki satırlarda listelenen ara veya genel toplam satırları ile formül satırları da genel toplamı etkilemez.
Ara toplam satırından tek farkı, genel toplam satırı tablonun neresine konursa konsun tutarı değişmez ve bu tutar tabloda yer alan tüm bağımsız satırlar üzerinden hesaplanır.

Kar/Zarar
Ne için kullanılır?
Bu seçenek yalnızca Bilânço tanımlarında kullanılır. Bilanço tablosu alındığı dönemde muhasebe işlemleri tamamlanmamış ise (örneğin gelir ve gider hesaplarının bilanço hesaplarına aktarımı yapılmamış ise, yansıtma işlemleri tamamlanmadıysa vb.) ya da aktif ve pasif bölümündeki tanımlı satırlarda eksiklik veya yanlışlık var ise, rapor tamamlandığında aktif ve pasif hesaplar arasında bir fark oluşur. Bu farkın, tablo satırları arasında görüntülenmesi için (kar / zarar) tanımı kullanılır. Kar/zarar satırı her zaman gruplardan bağımsızdır. Yani bir grubun alt satırı olamaz.
Nasıl hesaplanır?
Tablo raporunda Kar/zarar satırının karşısında görüntülenen tutar şu şekilde hesaplanır.
KAR / ZARAR = Aktifler satırlarının Genel toplamı - Pasifler satırlarının Genel Toplamı
Hesaplanan tutar pozitif veya negatif işaretiyle beraber tablonun kar/zarar satırı karşısında görüntülenir.
Not: Kar veya Zarar satırı kural olarak bilançonun Pasifler tarafına konulmalıdır. Ancak bu kullanıcı tarafından bilinmesi gereken bir bilgi olduğundan program tarafından böyle bir kısıtlama yapılmaz.

Sayfa Düzeni
Ne için kullanılır?
Mali tablo raporunu görüntüsel olarak düzenlemek için kullanılır. İstenen tablo satırları arasında boş satırlar bırakılmasını ya da tablonun bazı bölümlerinin tek veya çift çizgili satırlar oluşturarak diğer bölümlerden ayrı görüntülenmesini sağlar.

Bilanço bir işlemenin belirli bir tarihte sahip olduğu varlıklar ile bu varlıkların sağladığı kaynakları gösteren mali tablodur. Bilanço tablosu tanımı Ana kayıtlar altında yer alan Mali tablo tanımları seçeneği ile kaydedilir. Bilanço raporu filtre seçenekleri şunlardır:
Bilanço Tablosu

Kar/Zarar Tablosu
Kar/Zarar tablosu bir işletmenin belirli bir hesap döneminde elde ettiği gelirle yaptığı giderleri tasnifli şekilde gösteren ve dönem faaliyetlerinin net sonucunu kar veya zarar olarak özetleyen tablodur. Kar/Zarar tablosu rapor filtre seçenekleri şunlardır:

Satışların Maliyeti Tablosu
Satışların maliyeti tablosu bir işletmenin dönem içindeki malzeme hareketleri ile satılan mamul, ilk madde ve malzeme, ticari mal ve satılan hizmetlerin maliyetini gösteren tablodur. Rapor filtre seçenekleri şunlardır:

Fon Akım Tablosu

Fon akış tablosu belirli bir dönem içinde işletmenin sağladığı mali kaynakları ve bunların kullanış yerlerini göstermek suretiyle işletmenin söz konusu dönemdeki mali işlemlerini özetleyen tablodur. Rapor filtre seçenekleri şunlardır:

Nakit Akış Tablosu
Nakit akış tablosu bir hesap döneminde oluşan para akımı, para giriş ve çıkışlarını kaynakları ve kullanılış yerleri ile birlikte gösteren tablodur. Rapor filtre seçenekleri şunlardır:

Kar Dağıtım Tablosu
Kar dağıtım tablosu bir şirketin dönem karını, bu kardan ödenecek vergilerin, ayrılan yedeklerin ve ortaklara dağıtılacak kar paylarını açıkça gösteren ve şirketin hisse başına düşen kar ile temettü tutarını gösteren tablodur. Rapor filtre seçenekleri şunlardır:

Net Parasal Pozisyon Kar-Zarar Tablosu
“Enflasyon döneminde, parasal varlık veya parasal borçların fiyat düzeyine bağlanmadığı ortamda, parasal borçlardan fazla parasal varlık bulunduran işletmeler satınalma gücü kaybına uğrar. Diğer taraftan parasal varlıklardan fazla parasal borcu olan işletmeler ise, satın alma gücü kazanır. Bu nedenle parasal varlık ve parasal borçlar farkından doğan kazanç ve kayıplar dönem karının belirlenmesinde dikkate alınır” (TMS 2, madde 20)
Net Parasal Pozisyon Kar/Zarar Tablosu'na, Genel Muhasebe/Mali Tablo Tanımları/Net Parasal Pozisyon Kar/Zarar Tablosu menüsü ile ulaşılır. Tablonun amacı, herhangi bir dönem içinde parasal varlıkları elde bulundurmaktan dolayı uğranan kayıplarla, borçlu olmaktan dolayı elde edilen kazançların hesaplanması ve net kazanç/kaybın saptanmasıdır.
Menü ile ulaşılan ekranda kullanıcı standart tablo tanımı ekleyip üzerinde değişiklik yapabileceği gibi boş tanım ekleyerek özel bir tanım da yapabilir. Standart tanım üç seviyeli olup kaçıncı seviyeye kadar açılım yapılacağı filtrelerde belirtilecektir. Bununla birlikte sütunlarda hem tarihi değerler hem de düzeltilmiş değerler listelenecektir. Seviyelere göre tanımlar ve tipleri aşağıda verilmiştir:

 

1.Dönem Sonunda Olması Gereken Net Parasal Pozisyon “P01+P02-P03” olarak hesaplanır.
2.Net Parasal Pozisyon Kar veya Zararı kalemi formülü “R01+R02-R03” olacaktır. “R” ilgili satırın tarihi ve düzeltilmiş değerleri arasındaki farkı verecektir. Öyleyse “R01”, Dönem Başı Net Parasal Pozisyonun tarihi ve düzeltilmiş değeri arasındaki farkı verirken, “R02” Dönem içi Net Parasal Pozisyonda Artış yaratan İşlemlerin, “R03” ise Dönem içi Net Parasal Pozisyonda Azalış Yaratan İşlemlerin tarihi ve düzeltilmiş değerleri arasındaki farkı verir. Bu aynı zamanda D (Dönem Sonunda Olması Gereken Net Parasal Pozisyon'u da tarihi ve düzeltilmiş değerleri arasındaki fark demektir.
Net Parasal Pozisyon Kar veya Zararı kaleminin değeri 1. seviyeden düzeltilmiş kolonunda listelenecektir.
Grup ve hesaplar için “ters bakiye: listelenecek” ve “işlem türü: eklenecek” şeklinde öndeğer gelecektir.
Tablonun raporlanabilmesi için kullanılabilecek filtreler ise şunlardır:


Muhtasar Beyanname
Aylık veya Üçer aylık olarak hazırlanan Muhtasar beyannamesinin programda oluşturulması ve xml dosyasının hazırlanarak elektronik ortamda gönderimi için kullanılır.
Muhtasar Beyanname eklendiğinde diğer beyannamelerimizde olduğu gibi hesap – hesap aralığı – tutar ya da formül gibi karşılıkların seçildiği alanlar karşımıza çıkacaktır.
Muhtasar beyanname aşağıdaki bölümlerden oluşmaktadır:
 Genel Bilgiler
 Vergiye Tabi İşlemler
 Ödemeler
 Vergi Bildirimi
 Düzenleme Bilgileri
 Ekler
Genel Bilgiler:
Genel bilgiler bölümü üç başlıktan oluşur. Beyanname numarasının girildiği No. alanı, vergi dairesinin seçildiği, beyannamenin hangi dönemin, hangi yıl ve ayına ait olduğu gibi seçeneklerinin belirtildiği idari bilgiler ve mükellefe ait bilgilerin girildiği mükellefin alanı.

Muhtasar beyanname aylık olarak verildiği gibi 3 ‘er aylık olarak da verilebilmektedir. İdari bilgiler bölümünde dönem tipi seçeneği ile muhtasar beyannamenin aylık mı üçer aylık mı olduğu belirlenmektedir.
Dönem tipi combo box ı açılarak 3 aylık seçilmiş ise ekranda bu üç aylık dönemin hangi aydan itibaren başladığı bilgisi listelenmektedir.
Vergiye Tabi İşlemler:
Vergiye tabi işlemler bölümü iki başlıktan oluşmaktadır:
 Matrah ve Vergi Bildirimi
 Mahsup Edilen Vergiler
Diğer beyannamelerimizin oluşturulmasında olduğu gibi beyannameyi oluşturan kalemler için hesap-hesap aralığı – tutar ya da formül seçeneklerinden biri kullanılmalıdır.
Ödemeler:
Ödemeler bölümünde ücret ve ücret sayılan ödemeler ile menkul sermaye iratları dışında kalan ödemelere ait bildirilimler listelenmektedir.
Bu kaleme uygun olan kişi ya da firmalara ait Adres, T.C Kimlik, Vergi Kimlik, Gayrisafi Tutar v.b bilgileri girilerek listelenmektedir.
Vergi Bildirimi:
Vergi bildirimi bölümü üç başlıktan oluşmaktadır.
Çalıştırılan işçi sayısı bölümü aylık – 3 aylık olarak asgari ücretli ve diğer ücretli olarak çalıştırılan işçi sayılarının toplamlarının girildiği bölümdür.
Muhtasar beyannamenin türüne göre bu alanlardaki kutular edit edilebilir hale dönüşmektedir. Muhtasar beyannamenin dönemi 3 aylık ise çalıştırılan işçi sayısı bölümünde bu periyoda denk gelen aylar için ayrı ayrı işçi sayısı girilmektedir.
Muhtasar aylık olarak veriliyor ise asgari ücretli ve diğer ücretli çalışan işçi sayısı sadece beyannamenin verildiği o ay için girilmektedir.
Tahsilatı yapılmış kaldırılan vergiler bölümünden ise bu vergilere ait tür kodu seçimi yapılarak karşılığında yapılan gelir vergisi kesintisi tutarı bildirilmektedir.
Gelir vergisi stopajı teşvikine ilişkin bildirim tebliği ise üç seçenekten ibarettir:
 Yok
 1 Seri No’lu Tebliğ Kapsamında Teşvik
 4 Seri No’lu Tebliğ Kapsamında Teşvik
Düzenleme Bilgileri:
Vergi sorumlusuna ve beyannameyi düzenleyene ait bilgilerin girildiği bölümdür.
Ekler:

Ekler bölümü iki başlıktan oluşur:
 Gelir vergisi stopajı teşvikine ilişkin bildirim
 Ar – Ge teşvikine ilişkin bildirim
Gelir vergisi stopajı teşvikine ilişkin bildirim başlığı altında Bildirim kapsamında bulunan işyerlerine ilişkin bilgiler ve terkin edilecek tutara ilişkin bilgiler listelenmektedir.
Ar – Ge teşvikine ilişkin bildirim başlığı da iki bölümden oluşur:
 İstihdam edilen ücretlilere ilişkin bilgiler
 Ar – Ge yenilik kapsamında ücret ödemeleri istisnasına ilişkin bildirim
İstihdam edilen ücretlilere ilişkin bilgiler bölümünde, Doktoralı olanlar (Asgari ücretliler), Doktoralı olanlar (Diğer ücretliler), Diğerleri (Asgari ücretliler), Diğerleri (Diğer ücretliler) ve bunlara ait bilgiler listelenir.
Ar – Ge Yenilik kapsamında ücret ödemeleri istisnasına ilişkin bildirim başlığı altında da Bildirim kapsamında bulunan işyerlerine ilişkin bilgiler ile İstisna edilecek tutara ilişkin bilgiler listelenmektedir.

Geçici Vergi Beyannamesi (Kurumlar)
Kurumlar Geçici Vergi Beyannamesi dört bölümden oluşmaktadır:
 Genel Bilgiler
 Matrah Bildirimi
 Vergi Bildirimi
 Ekler
Genel Bilgiler:

Beyannameye ait tanım bilgilerinin yer aldığı giriş bölümüdür. İdari bilgiler ile mükellefe ait bilgiler buradan girilir.
İdari bilgilerde beyanname dönemi seçilerek hangi döneme ait işlemlerin bildirileceği tanımlanır.
Geçici Vergi Dönemi ve Geçici Vergi Özel Hesap Dönemi olmak üzere iki adet dönem tipi mevcuttur.
Geçici vergi dönemi ile mali yılbaşından başlayarak üçer aylık periyotlarda tanımlanan vergi dönemleri ifade edilmektedir. Buna bağlı olarak çalışan dönem bilgisinde sıralanan 1.Dönem, 2.Dönem vb. de üçer aylık periyotları ifade etmektedir.
Geçici vergi özel hesap dönemi ise mali yıl başlangıcı olmayan özel dönem kullanan kurum ya da kuruluşların kullandıkları hesap dönemidir.
Buradaki dönemin bitiş ayı ile kastedilen mali yılın bittiği aydır. Bu seçeneğe göre üçer aylık periyotlar halinde dönemler oluşturularak vergi bildirimleri hesaplanacaktır.
Matrah Bildirimi:
Matrah bildirimi üç bölümden oluşmaktadır.
İlk bölümde Ticari Bilanço Karı veya Zararı, Kanunen Kabul Edilmeyen Giderler, Zarar Olsa da İndirilecek İstisna ve İndirimler ile mahsup edilecek Geçmiş Yıl Zararları ile ilgili tanımlamalar yer almaktadır.
Burada vergi bildiriminde bulunan kişi yada kurumun durumuna göre tanımlamalar ve bunların çalışacağı hesaplar belirlenir. Tüm beyanname tanımlarında olduğu gibi ilgili alan üzerinde tıklanarak açılan pencereden hesap yada tutar bilgisi girilebilmektedir.
İkinci bölümde mevcut indirimler varsa türlerine göre seçilerek tanımlanabilmektedir.
Vergi bildirimi bölümünde girilen başlıklar:
 Önceki dönemlerde hesaplanan geçici vergi
 Mahsup edilecek yabancı ülkelerde ödenen vergi tutarı
 Mahsup edilecek tevkifat tutarı
 Sonraki döneme devreden yabancı ülkelerde ödenen vergi tutarı
 Sonraki döneme devreden tevkifat tutarı
 Kazancın tespit yöntemi
 Bilanço tipi
Bilanço tipi seçeneği kazancın tespit yöntemine göre çalışmaktadır. Eğer Kazancın tespit yöntemi bilanço seçilmiş ise bilanço tipi seçeneği açılacak ve seçim yapılabilecektir.
Bilanço tipleri:
 Bankalar
 Sigorta Şirketleri
 Tek Düzen Hesap Planı
 Katılım Bankaları
 Yatırım Fonları
 Finansal Kiralama, Faktöring ve Finansman Şirketleri

Yine Kazancın tespiti yöntemi ekler bölümü ile ilişkili çalışmaktadır. Burada seçilen türe göre ekler bölümünde bilgi girişi yapılacaktır.
Düzenleme Bilgileri:
Beyannameyi düzenleyen bilgilerinin girildiği bölümdür.
Ekler:
Ekler tabında girilecek başlık bilgileri:
 Fatura Bilgileri
 Dar Mükellef Ulaştırma Kurumu Hasılat Defteri
 Transfer Fiyatlandırması, Kontrol Edilen Yabancı Kurum ve Örtülü Sermayeye İlişkin Form
 İşletme Hesap Özeti
 Gelir Tablosu
Fatura Bilgileri ve Transfer Fiyatlandırması, Kontrol Edilen Yabancı Kurum ve Örtülü Sermayeye İlişkin Form tablarındaki veri girişleri bağımsız olarak yapılmaktadır.
Fatura Bilgileri tabında faturaya ait bilgiler girilmektedir:

 Merkez / Şube
 Matbaa / Noter T.C Kimlik No.
 Matbaa / Noter Vergi Kimlik No.
 Fatura Tarihi
 Fatura Seri – Sıra No.
 Alıcı T.C Kimlik No.
 Alıcı Vergi Kimlik No.
 Tutarı (KDV Dahil)
Transfer Fiyatlandırması, Kontrol Edilen Yabancı Kurum ve Örtülü Sermayeye İlişkin Form tabında yer alan alanlar:
 Transfer Fiyatlandırması Kapsamındaki İlişkili Kişilere İlişkin Bilgiler
 İlişkili Kişilerle Gerçekleştirilen Transfer Fiyatlandırmasına İlişkin İşlemler
 Transfer Fiyatlandırmasına Konu Olan İşlemlerde Kullanılan Yöntemler
 Kurumun Yurtdışı İştiraklerine İlişkin Bilgiler
 Örtülü Sermaye Uygulamasına İlişkin Bilgiler
Ekler tabındaki diğer alanlar Vergi Bildirimi tabındaki veri girişine bağlı çalışmaktadır.
Vergi Bildirimi tabında Kazancın Tespit Yöntemi “Dar Mükellef Ulaştırma Kurumu Hasılat Defteri” seçilmiş ise Ekler tabındaki “Dar Mükellef Ulaştırma Kurumu Hasılat Defteri” tabı doldurulmalıdır.
Kazancın Tespit Yöntemi “İşletme Hesabı Özeti” seçilmiş ise Ekler tabında yer alan İşletme Hesap Özeti tabına veri girişi yapılmalıdır.
Kazancın Tespit Yöntemi “Bilanço” seçilmiş ise Ekler tabındaki Gelir tablosu seçeneklerinden Bilanço Tipine uygun olan alanlara veri girişi yapılır.

Veri girişleri tamamlanarak kaydedilen K Geçici beyannamesinin üzerinde F9 - XML oluştur seçeneği ile BDP programında açılacak veri oluşturulabilmektedir.
Geçici Vergi Beyannamesi (Gelir)
Geçici vergi beyannamesi beş başlıktan oluşur:
 Genel Bilgiler
 Matrah Bildirimi
 Vergi Bildirimi
 Düzenleme Bilgileri
 Ekler
Genel Bilgiler:
Genel Bilgiler bölümü beyanname numarasının girildiği No. alanı, beyannamenin vergi dairesi, dönem tipi ve dönem bilgilerinin girildiği idari bilgiler ile mükellefe ait bilgilerin girildiği mükellefin bölümlerinden oluşmaktadır.
İdari bilgiler bölümünden beyannamenin özelliğini belirleyerek tanımlamalara başlanmaktadır.
Geçici Vergi Dönemi ve Geçici Vergi Özel Hesap Dönemi olmak üzere iki tip mevcuttur.
Geçici Vergi Dönemi seçilmiş ise beyanname yılı ve dönem bilgisi aktif olacak ve buradan hangi döneme ait beyanname olduğu seçilmelidir.
Geçici Vergi Özel Hesap Dönemi seçilmiş ise dönem bitiş ayı da aktif hale gelecektir.
Bu seçenekle birlikte dönemin bitiş ayı, yılı ve dönem bilgileri girilmektedir.
Matrah Bildirimi:
Matrah bildirimi bölümü Ticari Kazanç, Yatırım İndirimi, Serbest Meslek Kazancı, Mahsup Edilecek Geçmiş Yıl Zararları ve 31.12.2005 tarihine kadar yapılan yatırım harcamaları üzerinden hesaplanan Yatırım İndirimi kalemlerinin yer aldığı bölüm ile İndirimler bölümünden oluşmaktadır.
Her bir kalemin karşılığında çalışacak hesap, hesap aralığı, tutar yada formül bilgileri tanımlanmalıdır.
“*” işaretli olan satıra ‘Kanunen Kabul Edilmeyen Giderler’ dikkate alınarak hesaplanan kazanç tutarı yazılacaktır.
“**” işaretli olan satır sadece Özel Hesap Döneminde beyanname veren ve tercihleri Yatırım İndirimi istisnasından yararlanmama yönünde kullanan mükellefler tarafından doldurulacaktır.
Vergi Bildirimi:
Vergi bildirimi bölümünde önceki dönemlerde hesaplanan geçici vergi, mahsup edilecek tevkifat tutarı ile kazancın tespit yöntemine ait bilgiler girilmektedir.
Burada kazancın tespit yönteminde kazancın tespit şeklinin işletme hesabı esasımı bilanço esası olduğumu belirtilmelidir. Tanımlanan bilgiler doğrultusunda listelemeler ekler bölümünde yapılacaktır.

Düzenleme bilgileri dört bölümden oluşur:
 Beyannamenin Hangi Sıfatla Verildiği
 Beyannameyi Düzenleyen
 Beyanname Gönderen SM / SMMM / YMM
 YMM Bilgileri
Ekler:
Ekler bölümü altı başlıktan oluşmaktadır:
 Fatura Bilgileri
 Ayrıntılı Gelir Tablosu
 İşletme Hesap Özeti
 Serbest Meslek Kazançlarına İlişkin Bildirim
 İstisnalar
 4325 Say. Kan. Kapsam. Kazanç. Ait Gelir Ver. İnd. İliş. Bildirim
Fatura Bilgilerinde; hangi işyerinden hangi noter bilgisi ile kesildiği alıcıya ait verilerle fatura ile KDV tutar bilgileri girilmektedir.
Ayrıntılı Gelir Tablosu bölümünde vergi bildirimi başlığında kazancın şekli bilanço esası olarak tanımlanmış bilgiler listelenecek. Burada her bir seçenek için ayrı ayrı tanımlama yapılacaktır.
İşletme hesap özeti bölümünde de yine vergi bildirimi başlığında kazancın tespit şekli işletme defter esası olan satırlar listelenecek ve her biri için ayrı ayrı tanımlama yapılacaktır.
Serbest Meslek Kazançlarına İlişkin Bildirimler de bu bölümden girilecektir.
İstisnalara ait bilgiler İstisnalar başlığından girilmektedir.
Dahil olunan istisna türlerine göre tanımlamalar yapılmalıdır.
4325 Sayılı Kanun Kapsamındaki Kazançlara Ait Geçici Vergi İndirimine İlişkin Bildirim bölümünden de 4325 sayılı kanun kapsamında indirime esas kazanç tutarı ve işçi sayısı bilgileri girilmektedir

(4 oy)
Bu makale yararlı
Bu makale yararlı değil

Yorumlar (0)
Yorum gönder
 
 
Tam İsim:
E-Posta:
Yorumlar:
CAPTCHA Doğrulama 
 
Lütfen resimde gördüğünüz karakterleri aşağıdaki kutucuğa girin. Bu otomatik kayıt ve form gönderilerini engellemek için gereklidir.